Glitter Text Generator
Selepas berjaya menamatkan pelajaran di Maahad Johor, aku mengambil keputusan untuk menyertai kursus bahasa arab yang telah dianjurkan oleh pihak MARSAH ( Institut Pengajian Islam Tinggi Johor ). Kerana pada ketika itu syarat untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Al - Azhar, Mesir mestilah mengikuti kursus bahasa arab dan mendapat sijil setelah menyertai kursus. Ha lepas tu barulah kita layak untuk menyambung pelajaran ke sana. Apa lagi masa tu aku pun tak melepaskan peluanglah untuk mengikuti kursus bahasa arab tu...Aku beriya- iya nak mengikuti kursus tu pun ada sebab...Aku nak capaikan impianku nak sambung pelajaran dekat Mesir... Akhirnya setelah memohon dan mendapat kelayakan , aku diterima...Gembira sungguh aku masa tu. Alhamdulillah syukur... Aku pun mengikutilah kursus tu selama 6 bulan yang bermula pada 10hb 12. 2007 hinggalah tamat kursus pada 31hb 5. 2008... Tapi yang aku sedihnya tu, selepas mendapat keputusan daripada mak abah, aku tak dapat nak capaikan segala hajatku nak sambung belajar ke Mesir. Sedihnya masa tu hanya Tuhan sahaja yang tahu. Nasib baiklah aku boleh tahan lagi. Memikirkan iman dekat dada ni masih kuat lagi, aku tak adalah sampai nak buat perkara- perkara yang di luar dugaan... Aku terima segala keputusan yang telah dibuat oleh mak abah. Segala- galanya adalah ketentuanNya... Aku hanya mampu merancang,dan selebihhnya tu Allah yang menentukan... Hmm,dah tak dapat nak sambung belajar dekat Mesir, apa lagi aku teruslah apply u dengan kos yang aku rasa sesuai dengan aliranku. Masa tengah sibuk dengan permohonan nak masuk u tu, aku masih lagi still mengikuti kursus bahasa arab dekat marsah. Kalau tak silap masa permohonan nak masuk u tu dalam bulan 3 kot. Masa tu ramai- ramai dengan kawan- kawan aku yang lain apply. Susah juga nak apply nak masuk u ni kan. Kena buat itulah, kena buat inilah. Sampai sanggup balik rumah semata-mata nak settlekan apa yang berkenaan. Sebenarnya takut juga apply masa tu. Yela, takut permohonan kita tak diterima ke apa ke kan. Tak apa aku kuatkan semangat juga nak terus apply. Dalam masa yang sama, sebelum menantikan keputusan permohonan kemasukan u, aku sentiasa memanjatkan doa pada yang Esa, Allah s.w.t. Sebab masa tu aku hanya mampu berserah je dengan berdoa dan dengan segala amal ibadahku yang lain. Tak lupa juga, aku sentiasa ingat pesanan mak abah, kakak dan guru- guruku yang selama ini menjadi pendorong sepanjang aku di alam persekolahan supaya aku menjadi seorang yang yakin dengan segala keputusan yang kita buat setelah kita berusaha, berdoa dan bertawakal. Itulah di antara pesanan yang sentiasa di ingatanku dan ianya tak pernah luntur sehingga ke hari ini yang mana aku telah berjaya ditawarkan untuk menyambung pelajaran ke menara gading iaitu di Universiti Darul Iman M'sia...

1 comments:

ain_mujahidah89 said...

slm,bagus cita nie..penat betul nak baca..hehe,jangan marah k..happy2 selalu

Related Posts with Thumbnails