TIP BANTU KEMBALI SEGAR

1. Hampiri kawasan cahaya

Suasana bilik yang sejuk dan bercahaya redup sudah pasti menyebabkab kamu mudah merasa mengantok. jadi, langkah pertama yang boleh dilakukan sekiranya kamu rasa terlalu mengantuk ialah mencari tempat yang terang. contohnya cahaya semulajadi di tepi tingkap. cahaya yang lebih terang dipercayai dapat mengembalikan kesegaran mata dan minda. justeru, jika merasa mengantuk, hampiri jendela atau pintu halakan pandangan kamu ke luar.

2. Senaman ringan

Senaman ringan seperti menggerakkan anggota badan seperti kepala, tangan, kaki atau berjalan santai juga boleh kamu lakukan untuk menghilangkan rasa mengantuk. ini kerana gerakan-gerakan seumpama ini melegakan saraf yang menyebabkan rasa mengantuk. di samping itu, elakkan dari duduk tanpa bergerak dalam tempoh yang lama. sebaiknya bangun dari kerusi empuk kamu sekurang-kurangnya 30 minit sekali untuk berjalan seketika untuk menyambung kerja kamu semula.

3. Pandang pepohon hijau

Sekiranya tempat kamu mempunyai taman yang indah, manfaatkanlah peluang ini untuk menghilangkan rasa mengantuk kamu. keluarlah sebentar dari ruang kerja atau study kamu dan pandanglah pepohon hijau yang terdapat di dalam taman tersebut beberapa minit sebelum kembali semula untuk menyambung kerja. nescaya mata kamu akan kembali segar.

4. Dengar muzik

Muzik juga adalah penyelesaian bagi rasa mengantuk. ada beberapa jenis bunyian ataupun muzik dikatakan dapat merangsangkan dan meningkatkan kewaspadaan serta ketajaman mata. jadi tidak salah jika kamu bekerja sambil mendengar alunan muzik asalkan ia tidak melekakan kamu.




1. Menjaga kebersihan secara menyeluruh dengan cara mandi dan menyucikan diri.

2. Memotong kuku tangan dan kaki pada setiap minggu. kuku panjang dikhuatiri akan tersimpan najis.

3. Jangan menghadap kiblatketika meludah, membuang hingus atau berkahak. lebih tertib menghadap ke arah kiri dan gunakan sapu tangan yang khusus supaya tidak mengganggu orang lain.

4. Mengutamakan bahagian kanan. dahulukan bahagian kanan dalam semua perkara yang mulia seperti ketika mandi, berwuduk, memberi hormat, berjabat tangan, memakai pakaian atau kasut dan memotong kuku.

5. Mengalihkan wajah ketika bersin bagi mengelak daripada terkena muka orang lain, makanan atau minuman.

6. Memuji Allah (menyebut segala puji bagi Allah) sesudah bersin.

7. Mengingati Allah dan bersyukur kepadaNya ketika melihat wajah di cermin.

8. Membiasakan diri dengan amal soleh seperti beribadah, bersedekah, solat sunnat, menghampiri diri pada Allah, berzikir dan membaca al-Quran.

9. Tidak melakukan yang sia-sia, selalu memperbaiki diri.

10. Meletakkan tangan di mulut ketika menguap kerana menguap dengan mulut terbuka luas kelihatan tidak sopan.



“Maha Suci Engkau Ya Allah dan dengan memuji Engkau. Aku bersaksi tidak ada Tuhan melainkan Engkau. Aku memohon keampunan Engkau dan kepada Engkau aku bertaubat


Di akhir suatu pertemuan atau majlis, dianjurkan membaca doa di atas agar apa-apa kesalahan dan keterlanjuran dalam perkataan diampunkan oleh Allah.

Doa ini masyhur disebut sebagai ‘Tasbih Kifarah’. Maka apabila suatu pertemuan atau majlis, bacalah doa ini dan ingatkan rakan-rakan lain agar masing-masing turut membacanya.

Rasulullah saw bersabda :

“Sesiapa yang duduk di sebuah majlis di mana berlaku banyak kesalahan, lalu dia membaca sebelum bangun (beredar) “Maha Suci Engkau Ya Allah dan dengan memuji Engkau. Aku bersaksi tidak ada Tuhan melainkan Engkau. Aku memohon keampunan Engkau dan kepada Engkau aku bertaubat” nescaya Allah mengampunkan baginya apa yang berlaku dalam majlis tersebut.( Sahih Sunan al-Tirmizi)
Tebal
Tebal

Cinta adalah salah satu daripada kurniaan Allah kepada manusia. Ruang lingkup cinta terlalu luas sebenarnya. Namun manusia yang sering mengecilkannya. Cinta makhluk kepada yang maha Esa adalah cinta yang paling aagung diantara segala cinta. Kerana itulah para Syuhada' menentang musuh dengan penuh keberanian tanpa bimbang terkorban dalam perjuangan kerana cinta kepada Allah.


Cinta Rasulullah saw kepada umatnya dapat dilihat dengan jelas sewaktu peristiwa baginda dibaling dengan batu oleh orang-orang Taif. Sewaktu Malaikat Jibril bertanya kepada baginda apakah baginda ingin Allah menurunkan bala kepada penduduk Taif, baginda menyatakan bahawa mereka belum mengenali kebenaran malah baginda mendoakan agar hati mereka terbuka untuk menerima syiar Islam.

Dalam hubungan manusia sesama manusia, CINTA memainkan peranan yang penting. CINTA seorang ibu kepada anaknya membawa ke syurga dan CINTA seorang ayah sanggup berkorban apa sahaja demi kebahagiaan anak dan isterinya. CINTA diantara suami dan isteri pula jelas tergambar dalam al-Quran surah al-Rum ayat 21 yang bermaksud:

"Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya, Dia menciptakan untukmu isteri-isteri jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya. Dan dijadikannya diantara kamu kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir"

GOOD LUCK untuk final exam nanti terutama khas buat tatik,awer,zida,nana,ain dan kawan-kawan MJ yang lain.



Ya Allah...

Berikanlah aku kesempatan waktu-waktu untuk memohon dariMu.
Anugerahkanlah aku kejayaan dalam peperiksaan finalku ini.
Anugerahkan kejayaan kepada teman-temanku.
Jangan ada antara kami yang sedihnya sendirian dan juga kepadaku..
Andai telah tertulis di luhmahfuz akan kegagalanku,
Maka ubahlah menjadi kejayaan.
Engkau Yang Maha Agung...
Mudah-mudahan A untuk semua subjek jadi milik kami...
Amiin...


Duhai sahabat...

Bila kau letih dan hilang semangat,
Allah tahu betapa kau telah cuba sedaya upaya.
Bila tangisanmu berpanjangan,
Allah telah mengira titisan air matamu...
Bila kau rasa ketinggalan,
Allah sentiasa di sisimu...
Bila kau telah mencuba segala tetapi gagal,
Allah ada penyelesaiannya...
Jadi, berusahalah sesungguhnya Allah sentiasa bersama kamu...




Bismillahirrahmanirrahim...


Ya Allah...
Kiranya rezekiku di langit, Engkau turunkanlah...
Kiranya di bumi, Engkau keluarkanlah...
Kiranya jauh, Engkau dekatkanlah...
Kiranya haram, Engkau halalkanlah...
Kiranya susah, Engkau senangkanlah...
Kiranya mudharat, Engkau hindarkanlah...



Ya Rabbi, Ya Hayyu Ya Qayyum...
Andainya aku bodoh, Engkau pandaikanlah...
Andainya aku pandai, Engkau syukurkan jiwaku...
Andainya aku malas, Engkau rajinkanlah...
Andainya aku rajin, Engkau ikhlaskanlah...
Andainya aku hina, Engkau muliakanlah...
Sebagaimana Engkau kurniakan kepada
hamba-hambaMu yang soleh maka,
kurniakanlah kepadaku di kala aku
benar-benar mengharapkan petunjuk
hidayahMu...





Hilang rindu kitaorang dapat jumpa kawan lama masa kat mj dulu... tak caya seha makin kurus. ni betul-betul study ni... tak macam kitaorang, study makin berisi masing-masing...huhuuu... mana taknya kuat makan!
Bintun man hazihi? duk asik bergambar je. hmm pantang nampak tempat yang cantik sikit kat UIA mesti nak berpossing...

sempat berpossing kat tangga "BATU CAVE" UIA...Huh penat nak daki tangga ni...tak larat rasanya nak sampai ke atas...


Time kitaorang kat bilik dayah,uia Gombak...hehe best jugak bilik dia.yang paling best air kat sana la...hmm sejuk bangat!kalau tak iya-iya mau tak mandi paHuruf condonggi.huhuhu

Assalamualaikum w.b.t...
Buat semua pembaca blog sofeasoleha...:)
Dikesempatan ini, ana ingin mengucapkan SALAM AIDILFITRI maaf zahir dan batin kepada sahabat-sahabat ana yang sentiasa dihati..dan ucapan ini khususnya buat keluarga yang sangat dirindui di kampung,terutama pada mak,abah,abang dan kakak. Sempena Hari Raya yang akan menjelang dalam beberapa hari lagi ini,ana ingin memohon seribu kemaafan kepada semua sahabat-sahabat seperjuangan ana jika diri ana ini ada melakukan sebarang kesilapan sepanjang perkenalan kita samada disengajakan ataupun tidak.Semoga syawal yang menjelang pada tahun ini membawa seribu makna dan mendapat penuh keredhaan dari yang Esa buat anda sekalian.InsyaAllah...
EID MUBARAK!!!


TEMAN....
Kiranya waktu sekejap itu menjadi kenangan untuk kita ingati sepanjang zaman,
Ingatilah aku selagi kau mampu...
Jika pula masa mendatang memisahkan keakraban yang telah bertahun terbina,
Ukirlah secebis "tentang aku" di hatimu...
Agar nanti tika bersua kau masih mengingati siapa
diriku...
Ramadhan kali ini biarlah berbeza!

Semoga takbir kita kali ini takbir kemenangan hadiah mujahadah sebulan Ramadhan...

  • YA ALLAH, JADIKANLAH KAMI HAMBAMU YANG ISTIMEWA DI BULANMU YANG ISTIMEWA.
  • YA ALLAH, BERSAKSILAH SESUNGGUHNYA KAMI INI HAMBA-HAMBAMU YANG BERPUASA KERANAMU.
  • SELAMAT KEMBALI KEPADA FITRAH. SEMOGA TERGOLONG BERSAMA MEREKA YANG MERAIKAN KEMENANGAN...
  • EID MUBARAK! ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR! ALLAHUAKBAR! WALILLAHILHAMD...




NUR DAI'E

DAI'E....

DIWAKTU MANUSIA BERGEMBIRA DENGAN DUNIA...

ENGKAU MENANGIS AKAN AKHIRAT...

DIWAKTU MANUSIA ITU LENA...

ENGKAU MEMBASAHI PIPIMU DENGAN AIR MATA...

DIWAKTU MANUSIA BERSERONOK DENGAN DUNIA...

ENGKAU TAKUT AKAN MATIMU...

DIWAKTU MANUSIA CINTA AKAN DUNIA...

ENGKAU CINTAKAN TUHANMU...

DIWAKTU MANUSIA MEMBENCIMU KERANA KEJAHILANMU...

ENGKAU MENYAYANGI MEREKA KERANA KEJAHILAN ITU...

NIKMAT DUNIA YANG MEMPERDAYAKAN

Nikmat ialah keadaan atau suasana hidup baik yang dilimpahkan Allah kepada hambaNya. Sabda Rasulullah saw :

"Daripada Ibnu Abbas r.a daripada Nabi saw katanya : Dua nikamt yang orang ramai terpedaya dengannya iaitu sihat dan masa lapang"
(riwayat tirmizi)

Manusia selalu lalai mengingati siapa yang sepatutnya berhak untuk diingati. mereka tidak mahu bersyukur atas nikmat yang dinikmatinya dan lupa kepada Allah yang mengurniakan semua itu. setelah mendapat semua nikmat itu, manusia selalu sombong, bongkak dan mengingkari nikmat-nikmat Allah swt.

Firman Allah swt :

"Maka patutkah mereka yang ingkar itu percaya kepada perkara yang salah (menyembah berhala) dan kufur pula dengan nikmat Allah"

ANTARA NIKMAT ALLAH

  • Seorang fakir yang dikurniakn Allah rezeki yang boleh mengatur dan memperbaiki kehidupannya.
  • Seseorang yang jahil apabila dikurniakan Allah ilmu pengetahuan akan memungkinkan dia mendapat pekerjaan yang boleh menyenangkan kehidupannya.
  • Jiwa yang gelisah akan digantikan oleh Allah dengan jiwa yang tenang dan damai.
  • Seseorang yang diberikan oleh Allah suami atau isteri yang baik, bertanggungjawab dan amanah.
  • Seseorang yang dikurnikan zuriat atau keturunan yang menjadi kemegahan dan kejayaan pada keluarga.
Allah ta'ala selalu meminta supaya manusia mengingati nikmatNya. bersyukur adalah juga merupakan ibadah dan pengabdian kepada Allah. Allah ta'ala mengingatkan bahawa manusia akan mendapat balasan yang buruk jika mengingkari nikmat yang dikurniakn.

Firman Allah swt :

"Makanlah daripada rezeki yang diberikan oleh Allah yang halal lagi bersih. dan bersyukurlah dengan nikmat Allah jika benar kamu menyembahNya semata-mata"





والوزن يومئذ الحق فمن ثقلت موزينه فاولئك هم المفلحون .. ومن خفت موزينه فاولئك الذين خسروا أنفسهم بما كانوا بئايتنا يظلمون
Maksudnya: dan timbangan amal pada hari itu (kiamat) adalah benar, maka siapa yang berat timbangan amalannya (yg baik) maka mereka itulah orang2 yang berjaya. dan siapa yang ringan amalannya (yg baik) maka mereka itulah orang2 yang merugikan dirinya sendiri dengan sebab mereka melakukan kezaliman kepada ayat2 kami(dengan meletakkan pada bukan tempatnya)

KETERANGAN AYAT:

Dalam ayat ini Allah menjelaskan bahawa timbangan amal perbuatan manusia dihari kiamat sangat adil dan benar. Allah tidak akan mengabaikan perbuatan seseorang itu walaupun seberat zarah atau sekecil atum.
Oleh itu, pada hari kiamat nanti sesiapa yang amal kebaikan banyak dan lebih berat dari kejahatannya maka dialah orang yang beruntung dan bahagia. Sebaliknya, sesiapa yang sedikit amal kebaikannya serta ringan timbangan amalannya itu bahkan lebih berat timbangan amalan kejahatannya maka merekalah yang telah merugikan diri sendiri. Allah tidak sekali kali menganiaya manusia tetapi manusialah yang menganiaya diri mereka sendiri...
JOM COVER AURAT!!!

Renungkanlah.......
Duhai PERMATA DAKWAH...
Ingatlah bahawa ciri-ciri seorang wanita solehah itu ialah dia tidak melihat lelaki dan lelaki tidak melihat kepadanya kecuali atas urusan yang diizinkan.

Sesuatu yang tertutup itu lebih indah dan berharga jika dibandingkan dengan sesuatu yang terdedah. Yang tertutup itu indah! Alangkah baiknya jika kau memelihara keindahan dirimu sebagai hadiah yang kudus, suci, mahal dan berharga buat kumbang yang telah dijanjikan Allah buatmu...

Katakanlah kepada wanita yang beriman :
"Hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya... Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya" ( An- Nuur ayat 31)
Related Posts with Thumbnails