Glitter Text Generator


TIP BANTU KEMBALI SEGAR

1. Hampiri kawasan cahaya

Suasana bilik yang sejuk dan bercahaya redup sudah pasti menyebabkab kamu mudah merasa mengantok. jadi, langkah pertama yang boleh dilakukan sekiranya kamu rasa terlalu mengantuk ialah mencari tempat yang terang. contohnya cahaya semulajadi di tepi tingkap. cahaya yang lebih terang dipercayai dapat mengembalikan kesegaran mata dan minda. justeru, jika merasa mengantuk, hampiri jendela atau pintu halakan pandangan kamu ke luar.

2. Senaman ringan

Senaman ringan seperti menggerakkan anggota badan seperti kepala, tangan, kaki atau berjalan santai juga boleh kamu lakukan untuk menghilangkan rasa mengantuk. ini kerana gerakan-gerakan seumpama ini melegakan saraf yang menyebabkan rasa mengantuk. di samping itu, elakkan dari duduk tanpa bergerak dalam tempoh yang lama. sebaiknya bangun dari kerusi empuk kamu sekurang-kurangnya 30 minit sekali untuk berjalan seketika untuk menyambung kerja kamu semula.

3. Pandang pepohon hijau

Sekiranya tempat kamu mempunyai taman yang indah, manfaatkanlah peluang ini untuk menghilangkan rasa mengantuk kamu. keluarlah sebentar dari ruang kerja atau study kamu dan pandanglah pepohon hijau yang terdapat di dalam taman tersebut beberapa minit sebelum kembali semula untuk menyambung kerja. nescaya mata kamu akan kembali segar.

4. Dengar muzik

Muzik juga adalah penyelesaian bagi rasa mengantuk. ada beberapa jenis bunyian ataupun muzik dikatakan dapat merangsangkan dan meningkatkan kewaspadaan serta ketajaman mata. jadi tidak salah jika kamu bekerja sambil mendengar alunan muzik asalkan ia tidak melekakan kamu.




1 comments:

NUR DAIE said...

cmne erk kalau dah ikut tips tu pun masih ngantok?

Related Posts with Thumbnails